Thursday, August 18, 2005

Dua sajak dalam beza semangat

Aku yang lepas.(Selepas membaca tulisan lamaku)

Yang hidup dalam retorik
Indahnya dunia ciptaan waktu itu
Sedang realiti tak seindah mimpi
Membeza dengan aku sekarang
Tulisanku dulu sekadar borak kosong
Anak muda yang dibuai terggesa-gesa
Kononnya dirinya itu boleh mengubah dunia!

Semangat (Selepas membaca tulisan lamaku)

Ianya zaman indah
Zaman merdeka anak muda
Hidup dengan meriah ideologi
Azamku mahu mengubah dunia
Dengan kata dan tulisku
Bikin aku tersenyum kecil
Ianya cita-cita yang masih ada
Cuma beban realiti hidup nyata
Membuat aku perlahan melupa kemanusiaan
Yang jenuh aku sebut dalam puisiku
Kemanusiaan terhumban entah ke mana
Dalam pentas dunia realiti pasti
Dimana ”RM” itu jadi pengukur kepada diri.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home