Monday, June 21, 2004

Kenapa aku lebih suka membaca buku sebelum dan awal merdeka..

" Ni buku lama..dah lapuk ni..kenapa nak baca???"Tanya seorang teman kepada aku

" Adik minat sejarah ker???" Soal seorang jurujual di sebuah gerai bila aku nak membeli sebuah novel lama beberapa hari yang lepas..

Itu soalan yang kerap ditujukan pada aku tentang buku-buku yang aku baca..Buku-buku lapuk lama yang dianggap tak bernilai oleh sesetengah orang itulah yang aku sungguh-sungguh buru sampai aku lelah!!!

Kenapa???

Aku nak rasa pengalaman zaman-zaman yang tak mungkin aku kecapi..zaman-zaman yang hanya akan tinggal dalam khayalan aku..tak mungkin wujud dalam realiti aku..Zaman kehidupan orang-orang tua aku..Mungkin juga tentang sesebuah tempat yang berubah pemandanggannya mengikut arus permodenan..

" Bagaimana Johor dan Singapura sebelum dan awal waktu kemerdekaan???"

Semua jawapan tu mungkin aku dapat dari buku-buku lama yang aku beli tu..Tak mungkin aku dapat cari pengalaman zaman lampau tu dari penulis-penulis moden yang tak merasa perjalanan zaman itu...

Penulis-penulis sebelum dan awal merdeka lebih jelas matlamat perjuangan mereka..Ini antara alasan yang paling kuat buat aku membongkar balik mencari balik khazanah-khazanah penulisan sebelum dan awal zaman merdeka..Nama-nama seperti Keris Mas, Pak Sako , Usman Awang , A.Samad Ismail dan lain-lain lagi penulis yang memperjuangkan apa saja ideologi yang mereka percaya.Ada semangat perjuangan yang diperjuangkan oleh penulis-penulis di zaman itu...Zaman ini??? Terlalu sedikit rasanya penulis-penulis yang mampu mengumpan aku dengan tulis tajam propaganda mereka..Antara penulis muda yang mampu untuk memberi bekas pada aku ialah seperti Faisal Tehrani dan Amir Muhamad..Itu Sahaja!!! yang lain-lain memang kurang berjaya untuk mengumpan aku membaca karya tulis mereka...

Aku nak membaca sesebuah catitan tentang sesuatu peristiwa dari tangan manusia-manusia yang mengalami peristiwa-peristiwa penting dalam kehidupan dia di zaman lampau..bukan catitan penulis zaman baru yang mencatatkan coretan sejarah tu..ada bezanya antara orang yang sekadar menulis sesuatu peristiwa sejarah biar ianya dari mulut manusia yang mengalami dibandingkan dengan catitan dari manusia-manusia yang mengalami peritiwa tersebut dan mencoret sendiri catitan sejarah itu buat tatapan generasi masa depan...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home